Wednesday, June 22, 2016

Ramadhan Kali Ini

Assalamualaikum

Alhamdulillah, Hari ini puasa yang ke-17. Thanks Allah for giving me breath.
Tak terlambat lagi kan, kan kan untuk aku wish Salam Ramadhan dan selamat berpuasa. Really hope our ramadhan this year is more than last year. #peoplehopes

Ramadhan kali ini untuk aku sangat-sangat-sangatlah berbeza dengan tahun lepas. Berpuasa di perantauan, as a perantau, as a student. I don't know, it's lucky or unlucky. But... go on je. 
Aku memang tak pernah berpuasa jauh dari family aku. Dari aku kecil sampailah umur aku 20 tahun #itisoldornot? Puasa kat rumah je.

 Aku mula sambung belajar tahun lepas, bulan 9 dan ini kali pertama aku berpuasa jauh dari family. It is so tough and a challenge for me. At the first ramadhan, I really miss my all previous ramadhan. Sahur with my family, break fast with them. Maa dengan abah kejutkan untuk sahur. I cried just a little bit more when i recall that sweetie memories.

This ramadhan, i should set my alarm to wake-up for sahur.  Usually, I always ate a plate of rice with delicious food. But this time i boiled the water. Make a coffee or Nescafe and eat a date. That all my meal for sahur. Sometimes, i bought two piece of Uncle Bob chicken satay at the night and eat as my sahur meal. I should redha. Sama juga dengan waktu nak berbuka, selalunya, Maa yang sediakan makanan but this time, kena cari sendiri. Nak makan apa, nak minum apa, pergi beli sendiri. Kadang-kadang kalau takde kawan, aku berbuka sorang. Bagi aku situasi yang normal lah kot. Oke, Tipu! Tak normal pon. Hahaha. Kekadang aku pergi menumpang kasih kat bilik classmates aku, berbuka dengan mereka.

Mula-mula tu, rasa sedih lah juga tapi dah hari ke-17, aku dah boleh terima je. Go on je. What should I do. Itu semua pengalaman yang baik dan bagus untuk aku. Aku ambil yang positif-positif je. Yang buruk-buruk tinggal jejauh. Itu pengalaman pahit, manis aku. Im really appreciate it.

Apa aku dapat ambil sepanjang aku berpuasa as a perantau:-
1. Aku dapat rasakan perasaan mereka yang dah bertahun-tahun jadi perantau dan aku tahu susah senang mereka berpuasa jauh dari keluarga, Nak-nak yang bekerja kat pelantar minyak dan student yang belajar oversea. How strong they are.
2. Masa sahur, i always think what should I eat, what should I drink even though I have a lot of food like biscuit, bread, sambal ikan and serunding. Even though I don't have rice but I still have another foods. That moment teaches me to be grateful person. Sometimes aku akan teringat dekat orang-orang Syria, Palestin dan orang-orang miskin. Dorang makan apa lah untuk sahur, untuk berbuka. Sahur aku takde nasi pun, aku dah kurang bersyukur. Jadi berpuasa as a perantau, aku jadi more grateful person. Bersahur dengan apa yang ada je, jangan mengeluh. Kalau nak beli makanan berbuka jangan membazir, beli apa yang aku perlu bukan apa yang aku nak.
3. Ada yang banyak perkara yang aku dapat, tapi ini je yang aku rasa perkara yang besar. Yang lain cuma biasa-biasa je.

Ramadhan Checklist for this year
1. Taknak skip sunat sahur. Minum air masak pun dah cukup. Malas bangun macam mana pun, kena bangun juga.
2. Make a lot of wishes before break fast. Salah satu waktu yang terbaik untuk berdoa ialah sebelum berbuka puasa.


2. Do terawih.
3. Read al Quran. Kalau malas sangat, baca sepotong ayat pon dah oke.
4. Do a lot of sunat things such as solat dhuha

5. Nak elakkan tidur lepas subuh or sahur. Kalau betul-betul mengantuk baru tidur.
6. Moga dapat nilai-nilai baik dari Ramadhan kali ini yang bukan sekadar menahan lapar dah dahaga. InsyaAllah.

Make our Ramadhan as a product to add our pahala before Ramadhan leaving us.:)

No comments:

Post a Comment