Thursday, May 7, 2015

Tip Untuk Hilangkan Rasa Gemuruh atau Panik Semasa Temuduga

Assalamualaikum and hai.
My Silent Reader.

Pejam celik, pejam celik dah bulan 5, it's means segala keputusan untuk temuduga course for program ijazah akan keluar tak lama lagi. Countdown the day!
Hari itu, masa aku isi UPU for program ijazah, kalau tak salah aku pilih course yang bertemuduga dua course je kot. #TakIngat. Ahaks. 
Hopefully, aku dapatlah course yang bertemuduga itu, boleh juga tambah pengalaman aku dalam bab-II temuduga ni. Hashtag: Pengalaman itu penting.

Sebelum berlakunya sesi temuduga, akan ada perasaan panik, nervous, cuak, gemuruh or seangkatan dengannya dalam diri kita, right? Tipulah kalao kau cakap kau tak nervous, kan.
So, aku nak share kat tips korang macam mana nak  hilangkan perasaan yang sebegitu. Perasaan macam mana ni, kalao duk layan, memang merosakkan hari temuduga kita. Ceh!
  • Masa kita duk tengah menunggu giliran temuduga, ambil masa beberapa minit untuk tarik nafas dan lepaskan secara perlahan-lahan. Tahu tak, kajian menunjukkan bila kita melakukan kaedah ini, kita memaksa degupan jantung kita berfungsi secara normal dan akan mengelakkan kita daripada gementar. 
  • Kalau boleh, bukan bolehlah tapi wajib buat persiapan dan persediaan dengan maklumat yang diperlukan. It's means, buatlah research sikit pasal course, universiti, pekerjaan  yang kita pilih itu  pergi temuduga. Sediakan resume, sijil-II yang diperlukan. Bila kita dah buat persiapan dan persediaan yang lengkap, rasa gemuruh itu akan berkurangan, InsyaAllah. 
Jangan lupa buat research. :)
  • Aku tahu kita semua suka tengok cermin, belek-II muka, belek-II jerawat. Apa kata sebelum hari temuduga, kita ramai-II pergi kat depan cermin bukan itu belek-II muka tapi kita buat latihan atau kita praktikkan cara temuduga di depan cermin beberapa kali. Bercakaplah di depan cermin puas-II.  Kaedah ini, boleh buat kita rasa confident dan rasa nervous tu kurang.
  •  Seelok-eloknya, datanglah awal masa temuduga itu, 30 minit sebelum temuduga, maybe? Banyak perkara yang kita boleh buat dalam 30 minit itu, tenangkan diri, ambil feel temuduga etc.
  • Makan sedikit gula-II manis sebelum masuk ke bilik temuduga. For your knowledge, gula-II boleh menurunkan kadar gementar dalam diri kita. But make sure, gula-II itu habis dimakan sebelum sesi temuduga dimulakan. Jangan masa temuduga, kau kunyah lagi gula-II, itu dah dipanggil kuanq ajor.  :) 
  • Masa tengah duduk dalam bilik temuduga, genggam kedua-dua tangan kita dan letakkan kat atas peha. Kalaulah, dengan melihat mata panel temuduga buat kita panik, alihkan pandangan kita pada dahi, telinga, dagu, atau rambut penemu duga ketika menjawab. 
"Please!, jangan memandang tempat lain ketika menjawab, 
itu menggambarkan kita seorang yang biadab dan tidak menghormati penemu duga."
  • Untuk mereka yang beragama Islam, banyakkan membaca surah al-Kautsar beberapa kali sebelum masuk bilik temuduga. 


So, that's all my tips. 
Untuk mereka yang bakal bertemuduga, I'm wish good luck, all the best.
Semoga apa yang kita nak, dapat dikecapi dengan jayanya.
"Nak hidup senang pada hari esok, perlulah melalui jalan yang berliku pada hari ini. Sebab tak semua perkara mampu dicapai dengan mudah."

Btw, doakan aku semoga aku dapat course yang aku nak dan boleh sambung belajar peringkat ijazah. Amin. :)

No comments:

Post a Comment