Friday, January 9, 2015

Perak: Zoo Taiping

Assalamualaikum and hai.
My silent reader.

Tahun lepas, bulan 12, lepas aku pergi Penang, Pulau Pinang, Keesokan harinya, aku pergi Zoo Taiping. Pergi Perak, semata-II nak pergi Zoo Taiping je.  Kau rasa itu kerja giler or bermanfaat. Kiki. Tapi aku rasa okeylah. Not bad. Boleh tengok binatang secara live gitu.

Btw, Zoo Taiping buka hari-II termasuklah cuti sekolah dan cuti am. Jadi, memang sesuai sangat untuk mak bapak bawak anak-II depa pi jalan-II masa cuti sekolah.

Seronok aku jumpa "kawan-II" aku kat zoo tu. Semua comel-II. Banyak jugalah spesies binatang kat sana. Kau bayangkanlah, golongan buaya sahaja dah ada pelbagai spesies. Itu tak kira lagi dengan binatang-II lain yang ada berjuta-II spesies. Memang dhooom r.

Welcome to Zoo Taiping.
Harga tiket normal untuk adult RM16 seorang while kanak-II RM8 seorang. Tiket Zoo Taiping ada diskaun tapi untuk kriteria-II tertentulah like rombongan sekolah, warga emas, pesara dan lain-II.   Untuk tahu lebih lanjut about kriteria diskaun, korang boleh click here. 

Our Ticket
Btw, a bigger thanks untuk abang ipar aku yang belanjakan ticket Zoo Taiping. :)

Bila korang melangkah masuk je, pihak photographer Zoo Taiping akan ambik gambar korang yang comel dan handsome tu. Nanti sebelum balik, korang boleh beli gambar itu. Murah je RM30. Depend koranglah nak beli ke taknak, takde paksaan dari mana-II pihak. Cewah!

Mula-II, kitorang nak berjalan kaki je. Taknak naik train. Tapi bila start jalan-II, kakak aku request nak naik train. Takut lenguh. So, kitorang naik lah train tu. Jangan bimbang, train tu free je. Tak kena bayaran pun. 

Tempat menunggu train
Bila naik train, pemandu train tu akan terangkan about binatang-II yang ada situ. So, kat situ. Can add your knowledge about that animals. 

I love Animals. :)

I'm Zirafah or Lee Kwang Soo




I"m Beruang. Saya tengah tidur. Jangan kacao saya. 



Seladang

Gajah
Ini je yang aku dapat tangkap. Yang lain tak sempat. Susah kot nak ambik gambar dalam keadaan train bergerak. Yang aku tak mention nama binatang tu, Kompem, aku tak ingat nama dorang. Sorry, friends, I forgot your name because your name is pelik-II and long.Hee.

Dalam banyak-II binatang aku tengok, aku suka tengok Cimpanzi. Suka sangat tengok a harmony Chimpanzee family.

Me + Chimpanzee 

Chimpanzee Family.
Time sampai kat tempat Chimpanzee. Pekerja Zoo Taiping tengah bagi makan kat Chimpanzee. So, boleh tengoklah cara Chimpanzee makan. Comel giler kott.

About Chimpanzee.
Aku pernah baca artikel about Chimpanzee. Chimpanzee merupakan salah satu binatang yang sangat romantik terhadap pasangan, caring. Dan ada kajian from negara luar menyatakan kehidupan chimpanzee seperti manusia normal. Etah betul entah tidak. I pun tak tahu. I just read that article about chimpanzee.

Seperti aku tulis kat atas, gambar yang dorang ambik tadi tu. Kita boleh beli. So, aku beli..<peace> :)

So, untuk mereka-II yang nak pi melawat Zoo Taiping. Bolehlah korang klik Zoo Taiping untuk tahu lebih lanjut or buat research sikit sebelum pergi.

Sebelum balik Besut, aku berhenti makan, makan pagi versi lunch. Kedai itu dekat je dengan Zoo Taiping. Tak ingat nama kedai itu apa. Sedaplah juga makanan kat situ. Murah je. :)
Lepas makan, terus gerak balik Besut. :)

Done, My journey at Zoo Taiping.
#Majukan Indutri Pelancongan Malaysia. Oh yeah.

No comments:

Post a Comment