Tuesday, January 27, 2015

Senaman Kat Rumah.

Assalamualaikum and hai, 
My silent reader.

Si penganggur tegar. 
Well.. well..well.. Aku seorang penganggur tegar selepas STPM!!
 Tu diaa, sakan duk habaq dia tu penganggur tegar. Haha.
Lepas exam STPM hari tu, aku duk kat rumah ja. Makan, TV, novel, tidur. Adalah juga pi jejalan. Tengok dunia luar yang penuh pancaroba itu. Haha, Itu jah kerja aku sehari-hari. Tak tahu nak buat apa. Kalau dah tak tahu nak buat apa tu, kompen-II r, berat badan akan dengan serta merta tanpa sempat minta izin dulu.

Aku ada baca tips senaman kat rumah. Nak bagi maintain berat badan, taknak berat naik and memang nak turunkan berat badan, macam aku ni, in process. Tak nak buang banyak, nak buang sikit-II je. :P So, aku nak share dengan korang tips ya. Kita berdiet secara berjemaah ya. Boleh kan? boleh kan?

1. Mengelap Lantai dan Mencuci Tandas.
Aktiviti ini elok untuk kesihatan jantung dan membantu otot-II tertentu seperti otot lengan dan harmstring (sekitar paha). Sebanyak 180 kilo kalori akan terbakar sekiranya indivitu menyental lantai atau dinding bilik air dalam tempoh 30 minit tanpa henti.
*Cuci tandas aku suka sebab pembersih tandas rumah aku wangi. kiki.

2. Menaiki Tangga.
(aku tak buat aktiviti ni ka rumah sebab rumah aku tak ada tangga)
Aktiviti ini dapat menguatkan otot di bahagian kaki terutamannya paha dan pergelangan kaki.

3. Mengemas bilik tidur.
Pepagi tu, sebelum korang buat pape, mohlah kemas bilik tidur selama 30minit. Kalao korang kemas 30 minit non-stop, sebanyak 130 kilokalori  terbakar dengan jayanya.
"Lamanya, 30 minit. Nak kemas apa lagi?"
"Korang tepuk-II lah bantal, tilam. *tepuk biar tak ada habuk langsung, tukarkan cadar, etc."

4. Mengelap habuk.
Menurut apa yang aku baca, mengelap habuk ni, mampu bakar 45 kilokalori kalao buat 30 minit non stop. Aku tahu almari korang berhapuk kan. Pi lap nuh. Boleh kurangkan 45 kilokalori. Hikhikhik.

5. Berkebun. (Aku tak suka berkebun. #peace)
Aktiviti ini maybe susah sikit kot untuk orang yang duk berflat or berapartment ni. Den tak dapat nak nolong. Korang buatlah aktiviti naik tangga, jangan naik lif. Dikatakan sebanyak 225 kilokalori boleh hilang dengan jayanya kalao korang berkebun 30 minit non stop. Lagi satu, aktiviti mampu menguatkan otot lengan dan kaki.

6. Membasuh kereta.
Haa.. Udah-II leh tu, pi hantar kereta kat carwash. Basuh sendiri, boleh kurangkan 200-300 kilokalori dalam masa 30 minit kalao korang buat non stop. Cun kan? Duit pun jimat, berat pun turun. Korang sental lah kereta tu bagi berkilat. Biar sampai orang boleh tengok diri mereka di kereta anda. Ehem-II. :)

Actually, banyak lagi aktiviti yang korang boleh buat sebenarnya kat rumah yang mampu keluarkan peluh anda. Kan-II. Yang tu korang fikir sendiri ya. :)

Overall, aku buat aktiviti ini secara suka-II, turunlah juga berat aku. Tak banyak tapi still turun.
So, untuk korang. I wishes Good luck.

6 comments:

  1. tip bagus ni.tapi boleh buat ke 30minit nonstop?buat dua minit,pegang phone.Buat lima minit, buka phone.Tak kuruslah macam ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Trust me. Heee.
      Cuba takyah pegang phone, confirm boleh.. Goodluck. :)

      Delete
  2. Replies
    1. Sangat-II bagus. Jangan lupa buat kat rumah. GoodLuck. :)

      Delete
  3. aktiviti kuruskan badan tanpa senaman di gym..hihi

    ReplyDelete